oziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Czym jednak dokładnie jest taka instrukcja? Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego to nic innego, jak wskazanie użytkownikom obiektu urządzeń przeciwpożarowych oraz gaśnic, a także możliwych dróg ewakuacyjnych w przypadku nieoczekiwanego zagrożenia i konieczności jak najszybszego opuszczenia budynku. Opracowanie takiej instrukcji przeciwpożarowej można zlecić odpowiedniej firmie, zajmującej się również bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową. Zlecenie opracowania instrukcji specjalistom z zakresu PPOŻ z pewnością jest dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. W przypadku konieczności przeprowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, dzięki właściwie sporządzonej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, straż pożarna jest w stanie szybciej i skuteczniej interweniować.
Rodzaje sprzętu PPOŻ
Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpieczne warunki pracy, które są odpowiednio określone w przepisach prawnych, dotyczących BHP. W ich skład wchodzi również ochrona przeciwpożarowa. Sprzęt ochrony przeciwpożarowej, znajdujący się wewnątrz budynków, to najczęściej systemy do gaszenia pożarów, czyli gaśnice lub hydranty wewnętrzne, które można podzielić na przenośne i stałe urządzenia. Ponadto do sprzętu PPOŻ można zaliczyć także odpowiednie tabliczki, informujące o wyjściach ewakuacyjnych, drogach ewakuacyjnych czy umiejscowieniu sprzętu gaśniczego. Obowiązkiem pracodawcy lub właściciela budynku użyteczności publicznej jest zaopatrzenie tego miejsca w sprzęt ochrony przeciwpożarowej. Jednak samo zaopatrzenie w sprzęt gaśniczy nie wystarcza, dlatego że konieczne są okresowe kontrole sprawności tego sprzętu. Audyty sprzętu PPOŻ mogą zostać zlecone firmie działającej w branży BHP. Okresowe kontrole sprzętu przeciwpożarowego są ważne, bo w razie pożaru sprzęt gaśniczy musi działać poprawnie.
Szkolenie BHP dla pracowników administracyjnych
Spośród różnych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy można wyróżnić takie, które jest skierowane dla pracowników administracyjnych i biurowych. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie swoim pracownikom odpowiednie warunki oraz edukację o zachowaniu bezpieczeństwa w pracy. Szkolenie BHP pracowników administracyjno-biurowych jest specjalnie skierowane do konkretnej grupy osób, w skład której wchodzą także pracownicy placówek oświatowych, placówek służby zdrowia, czy też jednostek naukowych i badawczych. Jak więc można zauważyć, grono odbiorców takiego typu szkolenia BHP, jest dość szerokie. Celem szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie pracowników z panującymi zasadami i przepisami w tego typu wykonywanych zawodach. Samo szkolenie trwa około ośmiu godzin i jest prowadzone w formie seminariów, które jest połączone z samokształceniem. Uczestnicy mają także dostęp do odpowiednich materiałów, zapewnianych przez firmę organizującą takie szkolenie. Po zakończonym kursie organizatorzy wydają specjalne zaświadczenie.
Kursy BHP online
W dobie powszechnego dostępu do internetu, coraz bardziej popularny staje się e-learning w wielu dziedzinach działalności przedsiębiorczej. Uczenie się wiedzy teoretycznej na dany temat, poprzez różnego rodzaju platformy e-learningowe, co roku zyskuje nowych zwolenników. Wszelkiego rodzaju szkolenia oraz kursy online są wygodnym rozwiązaniem, zarówno ze strony oferujących takie szkolenia, jak i ze strony uczestników. Nic więc dziwnego, że współcześnie sporo firm zajmujących się szkoleniami, w tym szkoleniami BHP, wprowadza do swojej oferty opcję uczenia się online. Korzystanie z usług szkolenia BHP online jest częstą praktyką wykorzystywaną przez uniwersytety i większe przedsiębiorstwa. Z uczestnictwa w kursach online płynie wiele korzyści, między innymi większa elastyczność niż w przypadku tradycyjnego szkolenia. Ponadto szkolenia BHP online pozwalają na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, nie wymagają też od placówki organizowania miejsca na spotkania seminaryjne, co może być dużym ułatwieniem.
Czym jest BHP
Szkolenia BHP są obowiązkowe dla wielu przedsiębiorstw, firm i instytucji. Co jednak kryje się pod tym skrótem? BHP oznacza nic innego, jak bezpieczeństwo i higienę pracy. Po wyjaśnieniu tego skrótu, wdaje się więc oczywistym, że takie szkolenia są niezwykle potrzebne w różnego rodzaju zakładach pracy, korporacjach, a także w instytucjach. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są często odpowiednio dostosowane do klientów. Plan takiego szkolenia może się różnić w zależności od środowiska danej pracy, co wydaje się dość logicznym rozwiązaniem, ponieważ praca na stanowisku inżyniera spotyka się z niebezpieczeństwami innego typu, niż w pracy na stanowisku administracyjnym. W związku tym firmy zajmujące się takimi szkoleniami w swojej ofercie zwierają kilka opcji szkoleń BHP, ze względu właśnie na rodzaj wykonywanej pracy. Zagrożenia i niebezpieczeństwa, a także odpowiednie zasady zachowania się są ściśle połączone z otoczeniem, w którym wykonuje się dany zawód, więc szkolenia w zakresie bezpieczeństwa muszą być dopasowane do danego środowiska.